• Website
  • Kennisbank
  • Actueel
Geen resultaten gevonden.
Geen resultaten gevonden.
Geen resultaten gevonden.

Ik heb problemen met de verbinding van de eTwist. Wat kan ik doen?

eTwist eTwist RF

Als je problemen hebt met de verbinding van de eTwist, volg dan de volgende stappen:

1. Controleer of de thermostaat verbonden is met het WIFI netwerk

Als eerste is het belangrijk om te controleren of de thermostaat verbonden is met het WIFI netwerk.

Ga op de thermostaat de menustructuur in door op de bovenste knop in de draaiknop te drukken. Vervolgens ga je naar Instellingen –> WIFI

Na een aantal seconden wachten staat hier het WiFi netwerk waarmee gekoppeld is / of waar gekoppeld mee moet worden. Het WiFi netwerk moet een minimale signaalsterkte hebben van 3 streepjes voor een stabiele verbinding. De signaalsterkte staat achter de netwerknaam.

Zie je het netwerk niet in de lijst en weet je zeker dat de eTwist dit netwerk wel zou moeten weergeven, dan kan het dat het WiFi netwerk alleen op 5 GHZ bandbreedte een signaal uitzend. De eTwist kan alleen verbinden met een 2.4 GHZ signaal.

Het is belangrijk dat het juiste netwerk apart wordt uitgezonden door je router naast het 5GHZ kanaal en niet als een gecombineerd kanaal. Bij nieuwe routers komt het regelmatig voor dat het signaal standaard een gecombineerd signaal is. We adviseren om twee gescheiden netwerken in te stellen, één op 2,4GHZ en één op 5GHZ. In onderstaande tabel worden de geschikte netwerken weergeven.

BandIEEENaamGeschikt
2.4 GHz802.11bWi-Fi 1
2.4 GHz802.11gWi-Fi 3
2.4 GHz802.11nWi-Fi 4
2.4 GHz + 5 GHz802.11nWi-Fi 4x
5 GHz802.11aWi-Fi 2x
5 GHz802.11acWi-Fi 5x
2.4 Ghz + 5 GHz802.11axWi-Fi 6x
6 GHz802.11axWi-Fi 6Ex

Met de onderstaande koppelingen vind je meer informatie hoe je het WiFi netwerk juist kan instellen:
Ziggo: WiFi kanaal wijzigen
KPN: WiFi kanaal wijzigen

Voor overige providers raadpleeg je de instructies die bij je router geleverd zijn of neem je telefonisch contact op met je provider om de netwerkinstellingen te wijzigen.

Als er geen vinkje voor de netwerknaam staat, dan betekent het dat het WiFi netwerk niet is verbonden op de eTwist. Selecteer het juiste netwerk en bevestig met de bovenste toets. Vul vervolgens het WiFi wachtwoord in dat ingesteld is voor het netwerk.

Let op! Na het invullen van het WiFi wachtwoord moet deze bevestigd worden om te verbinden met het netwerk. Navigeer naar het symbool met een vinkje en bevestig met de selectieknop. Het vinkje is het eerste symbool in de weergegeven lijst.

2. Controleer de verbindingen bij Technische Informatie op de eTwist

Om snel een diagnose te kunnen stellen waarom de eTwist niet wilt verbinden met de Remeha Home app of onze server, is het advies om de Technische Informatie te raadplegen in de eTwist.

Druk op de eTwist op bovenste knop om de menustructuur te openen. Draai nu helemaal naar rechts totdat je bij de laatste optie “Technische Informatie” komt en bestig de keuze met de bovenste knop. Draai naar rechts om naar beneden te navigeren en de verschillende verbinding statussen weer te geven.

Achter WiFi, Internet en Serververbinding moet verbonden staan. Hieronder een korte omschrijving welke scenario’s zich kunnen voordoen:

WiFi, Internet en Serververbinding alle drie niet verbonden:
In deze situatie is er geen verbinding met het WiFi netwerk waardoor er ook geen internet en serververbinding gemaakt kan worden. Volg stap 1 van dit artikel om te verbinden met het WIFI netwerk.

Wel WiFi verbinding, geen internet en serververbinding:
Als er wel een WiFi verbinding is maar geen internet en serververbinding is, dan zit het probleem in de internetverbinding. Het kan zijn dat het WiFi signaal niet op 2.4GHZ bandbreedte uitzend. Als je Ziggo internet hebt, dan adviseren we je om de SmartWIFI app van Ziggo te downloaden en de optimalisatie optie in de app te gebruiken.

Als deze oplossingen het probleem niet verhelpen, dan kan je de eTwist resetten. Dit doe je door de CV-ketel of warmtepomp 30 seconden spanningsloos te maken. De eTwist zal na het opstarten opnieuw proberen verbinding te maken met het ingestelde netwerk. Contacteer je internetprovider als er nog steeds geen verbinding kan worden gemaakt met je WiFi netwerk.

Wel WiFi en internetverbinding, maar geen serververbinding:
In dit specifieke geval zijn je WiFi en internetverbinding in orde, maar is er geen verbinding met onze server. Dit probleem is meestal op te lossen door de eTwist opnieuw op te starten. Dit doe je door de CV-ketel of warmtepomp 30 seconden spanningsloos te maken.

Zet de CV-ketel of warmtepomp weer op spanning en de eTwist zal opnieuw opstarten. De eTwist zal na het opstarten opnieuw proberen verbinding te maken met de server. Zodra de eTwist opnieuw is opgestart kan je de verbinding controleren in het menu “Technische informatie” op de eTwist.

Als er nog geen verbinding is na het opnieuw opstarten, dan kan je de contactpagina op de Remeha website raadplegen. We plaatsen bij bekende problemen met de verbinding een melding op de pagina met verdere informatie en de status van onze server.

3. Extra tips en tricks

  • Probeer als eerste altijd de eTwist een keer te opnieuw op te starten Dit doe je door de CV-ketel of warmtepomp 30 seconden spanningsloos te maken.
  • Controleer of je met een hotspot op je mobiele telefoon wel kunt verbinden met de eTwist. Lukt het verbinden met een hotspot en heb je een internetverbinding, dan kan het zijn dat de internetverbinding van je router niet werkt. Contacteer eventueel je provider om te controleren wat de status is van je internetverbinding.
  • Laat je internetprovider controleren of het netwerk van je router ook beschikbaar is op 2.4GHZ.
  • Controleer op je eTwist via: Instellingen –> Wifi of het WiFi netwerk drie streepjes signaalsterkte heeft. Zakt deze naar twee streepjes of lager dan kan de eTwist mogelijk niet verbinden met het WiFi netwerk. Mogelijk kan een signaalversterker van je internetprovider de oplossing zijn om je eTwist te voorzien van een stabiele verbinding.
  • Als de verbindingen allemaal goed zijn, dan je tenslotte nog controleren of de eTwist de laatste software versie heeft. Dit doe je door in het instellingenmenu te controleren of er software updates zijn met het menu-item “controleer op software updates”

    Wil je verbinding maken met de Remeha Home app, dan kan je op de eTwist de QR code weergeven via Instellingen –> “Registreer apparaat”

Als je na het volgen van dit artikel nog geen verbinding kan maken, dan kan je contact opnemen met onze helpdesk. Bel 055-549 69 69 voor telefonisch advies.

Gerelateerde FAQ:
1. Mijn eTwist geeft een zwart scherm bij opstarten, wat moet ik doen?
2. Mijn eTwist blijft op een zwart scherm hangen, wat moet ik doen?
3. Geen mogelijkheid tapwatertemperatuur instellen Tzerra Ace
4. Offline melding in de Remeha Home app

Terug naar het overzicht