• Website
  • Kennisbank
  • Actueel
Geen resultaten gevonden.
Geen resultaten gevonden.
Geen resultaten gevonden.

Samen met ketenpartners werken we standaard aan maatwerk

Resultaatgericht Samenwerken leidt tot pure winst voor elke partij

Een grootschalige renovatie of een omvangrijke vervanging vraagt tegenwoordig om een zeer doordachte oplossing. De mogelijkheden zijn zo uitgebreid en de randvoorwaarden brengen vaak diverse uitdagingen met zich mee, waardoor we veel opties moeten bekijken, vertelt Hans Willers, senior accountmanager bij Remeha. “Soms blijkt dat we toch met een standaardoplossing uit de voeten kunnen. Maar veel vaker komen we – samen met alle ketenpartners – bij een maatwerkoplossing uit waarmee we meteen alle vraagstukken in één keer oplossen.”


Samenwerking in de keten leidt tot pure winst voor iedereen. Met dat uitgangspunt benadert Remeha de markt. Door met alle betrokken partijen samen aan een opdracht te werken, is het mogelijk om de woonconsument of eindgebruiker de meest optimale oplossing te bieden. “Bij vastgoedonderhoud of een renovatieproject speelt de installatiecomponent een steeds grotere rol. Tegelijk is het veel lastiger dan voorheen, als we een installatie vervangen of vernieuwen, om dit los te zien van bouwkundige maatregelen. Om die reden merken wij dat Resultaatgericht Samenwerken (RGS) in steeds meer projecten de standaard aanpak is, waarin wij met veel succes kunnen participeren”, zegt Willers.

Gezamenlijk aan oplossing werken
“Het grote voordeel van RGS is dat we in een project tijdens de verschillende fases aan de diverse ketenpartners onze kennis en expertise kunnen leveren”, zegt accountmanager Anne Hofman. “Dit begint meestal in de fase van co-creatie. Veel opdrachtgevers starten met een brede zoektocht naar verschillende varianten en oplossingen. In dat geval is het erg handig dat wij een breed scala aan mogelijkheden kunnen bieden; van ketelvervanging of hybride oplossingen naar all-electric of collectieve warmtelevering. In die fase van co-creatie zijn wij in staat om alle mogelijke oplossingen te onderzoeken en open te houden. We merken dat opdrachtgevers, maar ook degenen die uiteindelijk de uitvoering verzorgen, dat erg op prijs stellen.”

Meest gunstige concept ontwikkelen
“Wanneer wij vroegtijdig aan tafel zitten, kunnen we echt als verlengstuk van de opdrachtgever of eindgebruiker op zoek gaan naar zijn of haar meest ideale oplossing”, vult Volkan Kaya zijn collega aan. “Dit is belangrijk om enerzijds het meest gunstige, financiële plaatje boven tafel te krijgen. Maar anderzijds zien wij dat het soms nog belangrijker is om goed te kijken naar de ruimtebenutting in de woning of naar de mogelijkheden om het comfort een impuls te geven. In bijvoorbeeld kleine portiekflats zitten bewoners niet te wachten op een grote installatie in hun keuken of hal. Voor dergelijke situaties brengen wij innovatieve oplossingen mee. Dit zijn bijvoorbeeld klein-collectieve concepten waarin we samenwerken met ons zusterbedrijf Fortes, specialist in warmteafleversets. Het kenmerk van deze oplossingen is dat ze in de flats zelf weinig tot geen ruimtebeslag vergen, maar wel voor een duurzame vorm van verwarming zorgen.”
 

Technisch concept uitwerken
“Als we na uitgebreide gesprekken de businesscase rond hebben, kunnen we samen met de partners het best passende, technisch concept uitwerken. Vaak blijkt al snel dat het duurzaamheidsvraagstuk verder gaat dan een modern verwarmingssysteem. Met de ketenpartners kijken we daarom ook naar de schil of het afgiftesysteem en kunnen daarvoor eveneens voorstellen uitwerken.” Zo vertelt Joy den Hartog, die samen zijn collega-accountmanagers steeds vaker als verbinder optreedt. “Uiteindelijk zullen we ook de eindklant meenemen in de keuzes die we maken en informeren over hoe hij of zij de installatie moet gebruiken. Dan zitten we meestal in de fase van realisatie & support.”

“Als we na uitgebreide gesprekken de businesscase rond hebben, kunnen we samen met de partners het best passende, technisch concept uitwerken. Vaak blijkt al snel dat het duurzaamheidsvraagstuk verder gaat dan een modern verwarmingssysteem. Met de ketenpartners kijken we daarom ook naar de schil of het afgiftesysteem en kunnen daarvoor eveneens voorstellen uitwerken.” Zo vertelt Joy den Hartog, die samen zijn collega-accountmanagers steeds vaker als verbinder optreedt. “Uiteindelijk zullen we ook de eindklant meenemen in de keuzes die we maken en informeren over hoe hij of zij de installatie moet gebruiken. Dan zitten we meestal in de fase van realisatie & support.”

Prefab versnelt de realisatiefase
In de realisatiefase is er veel aandacht voor planning en zorgvuldige montage. “We kunnen met diverse partners, zoals Preworxs, de meest uiteenlopende systemen prefab aanleveren. Een voorbeeld zijn de indak-oplossingen, waarmee we complete comfortsystemen in de fabriek samenstellen. Vervolgens kunnen we op locatie meerdere systemen op één dag plaatsen, waarna de installateurs in de woning alleen nog het leidingwerk aan het afgiftesysteem koppelen. Daarmee zorgen we dat de werkzaamheden op locatie zeer beperkt blijven. Het verkleinen van de overlast voor bewoners bij een renovatie of verbouwing is eigenlijk altijd een cruciaal uitgangspunt. Ook in bestaande bouw is het nu mogelijk om montagetijden te verkorten. Enerzijds door te werken met geprefabriceerde installaties op frames maar anderzijds ook met onze moderne toestellen, zoals de nieuwe Elga Ace all-in-one of de Eria Tower Ace S. De Elga Ace all-in-one is een toestel waarbij warmtepomp en cv-ketel in één toestel zijn geïntegreerd. Bij de Eria Tower Ace S zitten de vele losse onderdelen al standaard op een installatieframe, zodat we het installatiewerk aanzienlijk versnellen”
 
Belangrijke keuzes in nieuwbouw
Collega Pascal Boy vertelt dat de samenwerking met ketenpartners ook in de nieuwbouw voor pure winst zorgt. “Woningcorporaties die nieuwe woningen willen bouwen, maar ook ontwikkelaars en ontwikkelende aannemers. komen voor veel belangrijke en vaak onvoorziene keuzes te staan. Kan het elektriciteitsnet in de wijk het aan? Wanneer is een collectieve installatie interessant, en wanneer is individueel toch beter? Met welke warmtepomp creëer ik de meest toekomstgerichte oplossing? Hoe kan ik mijn planning zo effectief mogelijk halen? Ook bij al dit soort vragen, of de vragen die daarna spelen in de fase van asset beheer, zoals total cost of ownership en service en onderhoud na oplevering, zullen en kunnen wij de ketenpartners met raad en daad bijstaan.”

Heeft u ook behoefte aan een partner die in elke fase meedenkt? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.

Anne Hofman

Accountmanager Woningcorporaties
Noord-Oost Nederland
06 82 42 67 22
nieuwbouw@remeha.nl

Hans Willers

Accountmanager Woningcorporaties
Zuid-Oost Nederland
06 38 85 12 73
nieuwbouw@remeha.nl
 

Volkan Kaya

Accountmanager Woningcorporaties
Noord-West Nederland
06 10 04 36 29 nieuwbouw@remeha.nl

Joy den Hartog

Accountmanager Woningcorporaties
Zuid-West Nederland
06 28 95 39 20
nieuwbouw@remeha.nl