Praktische on-site trainingen van Remeha
Training leidt tot optimaal wooncomfort en kostenefficiëntie
Kennis vormt het hart van een organisatie. Doen en betrokkenheid een grote rol bij kennisverwerving. En die aspecten zijn belangrijk bij de trainingen van Remeha. Wim Brouwer, trainer bij Remeha, legt uit waarom goede trainingen belangrijk zijn. “Het is essentieel dat onze producten perfect worden geïnstalleerd. Alleen een optimaal geïnstalleerde warmtepomp zorgt voor het hoogst mogelijke comfort. Daarnaast verloopt installatie of onderhoud aan een toestel kostenefficiënter, beter en plezieriger als een installateur kennis van zaken heeft.”
Van breed naar specifiek
Remeha geeft trainingen in het trainingscentrum in Apeldoorn en op locatie. Daarbij gaat het om trainingen voor hybride warmtepompen, volledig elektrische warmtepompen en cv-ketels. In veel gevallen is het maatwerk. Wim: “Ik spreek de opdrachtgevers van tevoren en zo zorg ik ervoor dat ik tijdens mijn trainingen inspeel op hun wensen. Dat kan een brede aanpak over bijvoorbeeld volledig elektrische warmtepompen zijn, maar ook heel specifiek op het besturingssysteem van een toesteltype zijn gericht. Verder luister ik tijdens een training altijd goed naar de deelnemers en anticipeer ik op hun situatie en vragen.”
Meer over de kennis en kunde achter het team Training & Opleiding
Voordelen on-site
“In Apeldoorn hebben we een complete praktijkruimte met werkende toestellen. Ik neem natuurlijk een toestel of simulator mee naar een on-site training, maar in ons trainingscentrum is meer mogelijk. Een on-site sessie heeft het voordeel dat een klant geen reistijd heeft en dat we heel flexibel zijn in trainingstijden, zodat werkdagen voor een opdrachtgever grotendeels op een normale wijze kunnen verlopen. Als ik op locatie train, zie ik hoe het bedrijf functioneert en komen mensen eerder los en daar maak ik tijdens een training gebruik van.”
Sales met technische bagage
Trainingen zijn vaak gericht op installatie, onderhoud en service, maar Remeha geeft ook trainingen aan sales-mensen. Daarbij wordt ook het technische aspect niet geschuwd als de klant daar om vraagt. Het Amsterdamse bedrijf econic heeft trainingen voor hun sales-adviseurs afgenomen bij Remeha en Wim Brouwer was daar de trainer van dienst. Econic is een bedrijf dat huizen verduurzaamt: het biedt een totaalpakket van verduurzaming aan. Ze hanteren een efficiënte manier van werken (om de kosten laag houden) waarbij hun sales-adviseurs ook technische bagage moeten hebben.
De diepte in
Christ Coolen, teamleader B2C bij econic heeft de trainingen ingekocht voor zijn collega’s.
“We nemen de Elga Ace bij Remeha af en daarom besloten we ook trainingen via Remeha te organiseren. Om onze klanten goed te kunnen adviseren, moeten we precies weten waar we het over hebben. Natuurlijk is er veel informatie over hybride warmtepompen online en in handboeken te vinden, maar dan gaat het vaak om standaardsituaties. Als je het goed wilt aanpakken, zijn maatwerktrainingen heel praktisch. Wim is bij ons op kantoor geweest en hij is gestart met basisinformatie over hybride warmtepompen en vervolgens is hij steeds meer de diepte in gegaan.”
Aandacht voor concrete praktijksituaties
“De trainingen zijn geen eenrichtingsverkeer”, aldus Christ. “Mijn collega’s zaten niet urenlang te luisteren naar Wim. Het is interactief en er is veel ruimte om vragen te stellen, bijvoorbeeld over specifieke projecten. De verwachtingen van mijn collega’s zijn helemaal waargemaakt. De expertise en ervaring uit de praktijk die Wim meebrengt, heeft hij gekoppeld aan onze praktijk en dat heeft hij met ons gedeeld. Dat is de meerwaarde.”
Een vervolg
“De hele markt van (hybride) warmtepompen is extreem in beweging. Er zijn op alle vlakken ontwikkelingen: de marktvraag, productontwikkeling vanuit Remeha, de eisen die de overheid stelt en de subsidiemogelijkheden die er zijn. Niemand zit stil en wij al helemaal niet. Komend jaar volgen we ongetwijfeld een nieuwe training om een kennisvoorsprong op te bouwen.”